Jak zacząć, aby nie zrezygnować z treningów?

Właściwe nastawienie psychiczne to podstawa, abyś mógł z pełnym i świadomym zaangażowaniem podjąć wyzwanie, jakim jest regularny wysiłek fizyczny. Musisz być pewny, że dotychczasowy siedzący tryb życia nie był najlepszym rozwiązaniem dla ciebie i, że chcesz to zmienić, aby być zdrowym, sprawnym i poczuć się młodziej.

Wyznacz sobie właściwy cel i bądź cierpliwy

Rozpoczynasz aktywne życie, inne niż do tej pory, dlatego pamiętaj, aby podchodzić do tego z rozwagą. Oczekiwanie szybkich rezultatów może prędko zakończyć twoją przygodę ze sportem. Na pewno znasz osobę, która szybko zniechęciła się do aktywności fizycznej, mówiąc po kilku treningach, że wszystko ją boli i wcale nie widzi oczekiwanych efektów. Określenie właściwego celu (np. zmiana stylu życia na zdrowszy), który będzie na tyle mocny, aby cię zmotywować do biegania i uświadomienie sobie, że osiągniesz ten cel dopiero po dłuższym czasie, znacznie ci pomoże. Nie oczekuj cudów. Systematycznie odkrywaj zalety, jakie daje aktywność fizyczna.

Poznaj swoje ciało

Musisz nauczyć się wsłuchiwać we własne ciało, ono najlepiej podpowie ci, gdzie są granice twoich możliwości. Sprawdź, jak twój organizm reaguje na dane obciążenie. Dzięki temu będziesz mógł dostosować swoje plany treningowe. Jeśli więc miałeś dłuższą przerwę w treningu, po powrocie do aktywności fizycznej nie powinieneś rozpoczynać od zbyt intensywnych ćwiczeń, które zapewne byłbyś w stanie wykonywać przed przerwą. Musisz spokojnie odbudować braki. Spokój, wytrwałość i systematyczność pomogą odbudować formę.

Nie poddawaj się, gdy nastąpi kryzys

Po jakimś czasie, gdy bolą wszystkie mięśnie i nic nie wychodzi, a na dworze brzydka pogoda może nadejść kryzys, który zniechęci cię do dalszego trenowania. Co wtedy zrobić, aby go pokonać?

  1. Przypomnij sobie o celu, który chcesz osiągnąć. On powinien cię zmotywować do aktywności fizycznej.
  2. Przypomnij sobie, jak dużo satysfakcji czułeś po treningach. Zmień negatywne myślenie na konstruktywne: „wiem, że dam sobie radę, bo stać mnie na to”.
  3. Jeśli porady wskazane w dwóch punktach powyżej nie pomogą ci się zmobilizować, powinieneś zastanowić się, czy dostarczasz organizmowi odpowiedniego paliwa. Zła dieta może obciążać organizm i zmniejszać jego możliwości.

W jaki sposób wyjdziesz z kryzysu zależy tylko i wyłącznie od twojego nastawienia, doświadczenia i wiedzy o swoim organizmie.

Zobacz także: Chcesz poprawić swoje zdrowie i nastrój? Suplementacja w diecie sportowca Dieta sportowca – przygotuj ją sam.