Tłuszcze w diecie sportowca

tluszczeTłuszcze należą do głównych składników diety sportowca, ponieważ dostarczają organizmowi energię. Należy więc zadbać o to, aby przygotowywane posiłki zawierały ich odpowiednią ilość. Jednak o wiele ważniejsza jest jakość tłuszczów niż ich ilość.Które tłuszcze są korzystniejsze dla sportowców?

Tłuszcze jako materiał energetyczny

Tłuszcze w pierwszej kolejności należy traktować jako budulec i witaminy, a dopiero w drugiej – jako materiał energetyczny.

Organizm niechętnie korzysta z nich jako źródła energii. Jednak jest sporo osób na które tłuszcze bardzo dobrze działają i można nimi z powodzeniem zastąpić sporą ilość węglowodanów. Działanie tego składnika na organizm można stwierdzić tylko na podstawie metody prób i błędów.
Zobacz także: Potrzeby energetyczne sportowców

Tłuszczem można w bardzo łatwy sposób zwiększyć kaloryczność diety, gdyż dostarcza on ponad dwa razy więcej energii niż węglowodany. Jeżeli więc nie mamy już ochoty zjedzenie większej ilości węglowodanów (skrobi), to możemy dodać do posiłku olej z orzechów włoskich i kalorie poszybują w górę.
O diecie zobacz w: Dieta sportowca – przygotuj ją sam.

Tłuszcze są gromadzone w organizmie w dużo większej ilości niż węglowodany – u przeciętnego człowieka ilość węglowodanów w wątrobie i mięśniach wynosi ok. 450 g, natomiast tłuszczu człowiek może zgromadzić nawet 10 kg i więcej.

Wbrew panującej opinii tłuszczów nie wolno całkowicie eliminować z diety, gdyż spełniają one w organizmie wiele ważnych funkcji, np. w razie „niedoboru” energii nagromadzona tkanka tłuszczowa może być spalana przez organizm i zamieniana na „paliwo”.

Wraz z tłuszczem dostarczane są witaminy A, D, E i K. Tłuszcze przyczyniają się również do wytwarzania w organizmie wielu hormonów.

komorki tluszczuPodział tłuszczów

Ze względu na pochodzenie tłuszcze dzielimy na:

  • tłuszcze zwierzęce
  • tłuszcze roślinne

Jednak większe znaczenie ma podział tłuszczów ze względu na występowanie kwasów tłuszczowych. Wówczas tłuszcze dzielimy na dwie najważniejsze grupy :

Tłuszcze nasycone

Znajdują się głównie w wędlinach, maśle, serze, produktach z mleka i oleju palmowym. Tłuszcze nasycone są uznawane za szkodliwe dla zdrowia. Powodują one zmiany miażdżycowe, a w procesie ich spalania powstaje duża ilość wolnych rodników. Główną ich wadą jest jednak podnoszenie w organizmie poziomu złego cholesterolu.

Tłuszcze nienasycone

Występują w oleju z oliwek, ze słonecznika, rzepaku, kukurydzy. Bogatym ich źródłem są  również nasiona wiesiołka i ogórecznika. Tłuszcze nienasycone są pożądane w diecie sportowca, dlatego nie należy z nich w żadnym razie rezygnować. Nie są one wytwarzane przez organizm, stąd konieczność dostarczania ich z pożywienia.

Niedobór tych tłuszczów objawić się może m.in. zahamowaniem wzrostu i złym stanem skóry.

Tłuszcz zawarty w rybach zawiera  nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3. Chronią one przed chorobami serca i problemami z układem krążenia. Niektóre tłuszcze z ryb (tran) mogą zapobiegać nowotworom!
Zobacz także: Potrzeby energetyczne sportowcówDieta sportowca – przygotuj ją sam.